Po ponad 20 latach będą zmiany. Od kiedy motocykliści zapłacą więcej za badanie techniczne?

Wyższe ceny za badanie techniczne pojazdu. Wszyscy zapłacimy o ponad 50% więcej

W skrócie
  • Kierowcy zapłacą więcej. Nowe stawki za badanie techniczne pojazdu
  • Nowy cennik wjedzie w życie 19 września bieżącego roku
  • Przegląd motocykla będzie droższy

Diagności od wielu lat próbowali na najróżniejsze sposoby wpłynąć na zaktualizowanie cen za przegląd techniczny i dostosowanie stawek do nieustannie rosnących kosztów utrzymania stacji kontroli pojazdów oraz inflacji. Chociaż informacje o rzekomych podwyżkach pojawiały się już wielokrotnie, to nowe stawki zaczną obowiązywać od 19 września 2025 r. Znacznie więcej zapłacą również motocykliści.

Podwyższenie cen niejako wydaje się być rzeczą naturalną i chociaż dyskusje były zawiłe, to przez 21 lat nie udało się zmodyfikować obowiązujących kwot – stawkę ustalono w 2004 r., a jej wysokość była bezpośrednio związana z miesięczną płacą minimalną, wynoszącą wówczas 824 zł. Wtedy za tę kwotę można było opłacić osiem badań – dziś, przy płacy 4666 zł brutto, aż sześć razy więcej. Zmiany cennika za badania są nieuniknione, a 1 sierpnia Ministerstwo Finansów przekazało, że zmotoryzowani muszą przygotować się na podwyżki. Te dotyczyć będą właścicieli wszystkich pojazdów, również jednośladów.

Badanie techniczne jednośladu w Polsce przeprowadzane jest co roku. Istnieją jednak od tej reguły wyjątki, bo w przypadku nowych motocykli po raz pierwszy do stacji kontroli pojazdów trzeba udać się po trzech latach od daty pierwszej rejestracji, kolejne badanie wykonuje się co dwa lata, a następnie co roku. Dotychczas właściciele dwóch kółek za wizytę w SKP płacili 62 zł, ale Ministerstwo Finansów zapowiedziało znaczne podwyżki cen o nawet 50% już od 19 września br.

Najważniejsze informacje:

  1. Od 19 września 2025 roku wchodzą w życie nowe stawki za badania techniczne – przegląd motocykla podrożeje z 62 zł do 94 zł.
  2. Zmiany w cenniku to wynik wieloletnich apeli diagnostów o dostosowanie stawek do realnych kosztów prowadzenia SKP i poziomu inflacji. Poprzednie stawki obowiązywały od 2004 roku.
  3. Ministerstwo Infrastruktury zapowiada kolejne zmiany, m.in. obowiązkową dokumentację fotograficzną, nowe szkolenia dla diagnostów oraz coroczną aktualizację stawek.

Przeczytaj koniecznie:

Sprzedaż motocykli w Polsce w sierpniu. Chińskie marki rozpychają się w pierwszej piątce

Przegląd motocykla – co diagnosta sprawdza podczas corocznego badania technicznego?

Okresowe badanie techniczne motocykla w dużej mierze nie różni się od przeglądu samochodu osobowego – przede wszystkim właścicieli obu tych rodzajów pojazdów dotyczą te same przepisy i terminy, a podstawowe różnice wynikają przede wszystkim ze specyfiki i różnic w konstrukcji. Cały proces nie jest długi, a zazwyczaj badanie trwa około 15 minut. Podczas niego sprawdzana jest legalność pojazdu, wprowadzane są dane do systemu CEPiK, a także wnikliwie sprawdzany jest stan techniczny maszyny. Zazwyczaj wizyta w SKP rozpoczyna się od porównania danych motocykla z dokumentami, czyli porównania numerów rejestracyjnych z tablicą, skontrolowania naklejek legalizacyjnych oraz stanu tablicy rejestracyjnej, a także numeru VIN. Następnie diagnosta skontroluje stan opon, działanie układu hamulcowego oraz kondycję klocków i tarcz, działanie klaksonu, sprawność układu kierowniczego, poziom emisji spalin, głośność układu wydechowego, a także wszystkie pozostałe podzespoły, które bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo. Choć elementów do sprawdzenia jest sporo, to w praktyce wszystkie te elementy kontrolowane są w podstawowym zakresie.

Ile kosztuje badanie techniczne motocykla w 2025 roku?

Od 2004 r. stawki za badanie techniczne nie zostały zmienione, a oznacza to, że właściciele motocykli za wizytę na stacji kontroli pojazdów płacili dokładnie 62 zł. Stawka ta została ustalona przez Ministra Infrastruktury i jest taka sama dla wszystkich województw, a także niezależna od rodzaju motocykla. Od 19 września 2025 r. ceny za przegląd pojazdów wzrosną nawet o ponad połowę. Za badanie motocykla zapłacimy 94 zł. Poniżej ceny dla pozostałych typów pojazdów:

  • samochód osobowy – 149 zł,
  • motocykl, ciągnik rolniczy – 94 zł,
  • motorower – 76 zł,
  • samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy o DMC od 3,5 t do 16 t – 234 zł,
  • samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy o DMC powyżej 16 t – 269 zł,
  • przyczepa (naczepa) ciężarowa i specjalna o DMC do 3,5 t – 119 zł,
  • pojazd przystosowany do zasilania gazem (za badanie specjalistyczne 96 zł) – dla samochodu osobowego w sumie 245 zł.

Nowe ceny za przegląd techniczny pojazdu. Kierowcy zapłacą więcej od 19 września 2025 roku

3 września 2025 r.  Minister Infrastruktury Stanisław Bukowiec podpisał rozporządzenie zmieniające przepisy w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem SKP oraz ceny za przeprowadzenie badania technicznego. Następnego dnia nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw, a nowe stawki wejdą w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli od 19 września br.

– Najważniejszym celem, jaki sobie postawiliśmy przy zmianie tego rozporządzenia, było zachowanie balansu między interesami przedsiębiorców a interesami polskich kierowców. Dlatego przeprowadzona została analiza kosztów funkcjonowania stacji kontroli pojazdów, w szczególności kosztów wynagrodzenia diagnostów, nieruchomości, mediów i bieżącej eksploatacji urządzeń wraz z ich legalizacją, przeglądami i naprawami – powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.

Wyższe ceny za przegląd motocykla lub samochodu to nie wszystko. Zmian będzie więcej

Zaktualizowany cennik to niejedyna zmiana, która czeka kierowców. Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad wprowadzeniem również innych modyfikacji, a wśród nich zapowiadany jest nowy system szkoleń dla diagnostów, obowiązek dokumentacji fotograficznej pojazdu na badaniu, możliwość wykonania badania przed terminem bez skracania jego ważności, a także wzrost stawki za opóźnienie w terminie. Spore kontrowersje budzi również pomysł, na mocy którego stawki zmieniałyby się każdego roku, dopasowując się do sytuacji gospodarczej. Na ten moment nie wiadomo jednak, kiedy pozostałe propozycje miałyby wejść w życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button